اصول تغذیه برای سرطان پستان

تغذیه و سرطان سینه

تغذیه مناسب سرطان پستان در پیشگیری و درمان این بیماری اهمیت زیادی دارد. سرطان پستان یکی از بیماری های پیچیده‌ای است که ریسک فاکتورهای متعددی دارد. بعضی از علل این بیماری مانند سن، تاریخچه‌ی خانوادگی، ژنتیک و جنسیت، در کنترل خود فرد نیستند. اما عوامل دیگری وجود دارند که می‌توانند توسط فرد کنترل شوند. فاکتورهایی مانند سیگار کشیدن، فعالیت فیزیکی، وزن بدن و رژیم غذایی از این دسته عوامل هستند. تحقیقات ثابت کرده است، هیچ رژیم غذایی خاصی نمی‌تواند به طور صد در صد باعث پیشگیری یا مبتلا شدن به سرطان پستان شود. انتخاب‌های تغذیه‌ای افراد می‌تواند نقش قابل‌توجهی در افزایش یا کاهش خطر شکل گرفتن سلول‌های سرطانی داشته باشد. متخصصان گزارش کرده‌اند که عوامل تغذیه‌ای ۳۰ تا ۴۰ درصد در ابتلای فرد به سرطان سینه نقش دارند. بنابراین تغذیه مناسب سرطان پستان برای افراد مبتلا ضروری است.

مزایای تغذیه مناسب سرطان پستان

  • قوی تر شدن
  • بازیابی انرژی، تحمل ورزش
  • کاهش شدت عوارض جانبی
  • کنترل وزن
  • تسریع بازسازی بافت با جبران کمبود مواد ضروری در بدن از دست رفته در طول مبارزه با سرطان سینه
  • تقویت ایمنی
  • کاهش اثرات سمی درمان

مواد غذایی مناسب در پیشگیری سرطان پستان

سرطان پستان می‌تواند در مناطق مختلف بافت سینه ایجاد شود، به اشکال متنوع رشد کند و درمان‌های زیادی برای آن در نظر گرفته شده است. دقیقاً همان‌طور که انواع خاصی از سرطان به داروهای خاصی پاسخ بهتری می‌دهند، مدل‌های مختلفی نیز وجود دارند که به نوع رژیم غذایی وابستگی بیشتری دارد. یکی از راه های پیشگیری از سرطان سینه و سایر سرطان ها تغذیه سالم و ورزش منظم است. نباید فراموش کرد که تأثیر عادات تغذیه ای در شکل گیری سرطان بین 30 تا 70 درصد متغیر است.

بهترین غذاهای ضد سرطان سینه

  • انواع مختلف میوه‌ها و سبزیجات
  • غذاهایی که دارای میزان فیبر بالایی هستند
  • شیر و لبنیات کم‌چرب
  • مواد مرتبط با سویا
  • غذاهایی که دارای ویتامین‌های مختلف و مخصوصاً ویتامین D هستند
  • ادویه‌ها
  • خوراکی‌هایی که دارای آنتی‌اکسیدان هستند
  • استفاده از مواد معدنی مانند: سلنیم، روی، کلسیم و آهن

تغذیه مناسب سرطان پستان

همچنین این رژیم‌های غذایی به شما کمک می‌کنند بدنی سالم‌تر داشته باشید:

  • رژیم جنوبی که شامل سبزیجات پخته‌ی زیاد است
  • رژیم مدیترانه‌ای که بر مصرف میوه‌های تازه و روغن‌های مفید تمرکز دارد

نقش سبزیجات در ابتلا به سرطان پستان

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مصرف منظم و به موقع سبزیجات می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه را تا ۱۵ درصد کاهش دهد. میوه‌ها و سبزیجات سرشار از فلاونیدها و کاراتنوئید ها هستند که برای بدن فواید مختلفی دارند. به شکل ویژه، سبزیجاتی که دارای برگ‌های سبز رنگ هستند، به علت داشتن میزان زیادی بتاکاروتن، خاصیت ضدسرطانی ویژه‌ای دارند. بتاکاروتن، در چرخه‌ی تقسیم شدن سلول‌های سرطانی وقفه ایجاد می‌کند و می‌تواند از خطر ابتلا به سرطان پستان جلوگیری کند. سازمان بهداشت جهانی مصرف حداقل ۵ واحد میوه و سبزیجات در روز را توصیه می‌کند. انار، گوجه فرنگی، کلم، هلو و زردآلو از بهترین میوه ها برای پیشگیری از سرطان هستند.

تاثیر فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها بر سرطان پستان

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف فیبر بالا می‌تواند بدن را در برابر سرطان مقاوم کند. وجود میزان زیادی استروژن در بدن می‌تواند بر رشد و گسترش سرطان سینه تاثیر داشته باشد. بیشتر درمان‌های پیشگیری‌کننده از رسیدن هورمون استروژن به سلول‌ها جلوگیری می کنند. داشتن رژیم غذایی دارای فیبر زیاد، دفع شدن استروژن‌ها را برای بدن ساده‌تر می‌کند. همچنین فیبر با متوازن کردن گوارش، به بدن کمک می‌کند که مواد سمی را راحت‌تر دفع کند. میوه‌ها منبعی سرشار از فیبر هستند و آنتی‌اکسیدان زیادی نیز دارند. از آنجایی که آنتی‌اکسیدان‌ها، با سموم موجود در بدن می‌جنگند، می‌توانند به کاهش خطر سرطان کمک کنند.

مواد غذايي ضد سرطان سينه | بهترین غذاهای ضد سرطان سینه | تغذیه مناسب سرطان پستان

نقش چربی‌ها در ابتلا به سرطان پستان

غذاهای بسیار چرب باعث افزایش وزن می شوند و افراد چاق بیشتر در خطر مبتلا شدن به سرطان سینه و یا سایر بیماری ها هستند. مصرف به اندازه چربی های مفید و سالم ضروری است و به بدن کمک می‌کنند عملکرد طبیعی خود را حفظ کنند. چربی‌های گیاهی و غیراشباع، انواع مفیدی از چربی‌ها هستند که مصرف آن ها مفید خواهد بود. رایج‌ترین منابع چربی‌های مفید شامل این موارد می‌شوند:

  • روغن زیتون
  • روغن آووکادو
  • روغن‌های دانه‌ها
  • آجیل
  • ماهی‌های آب‌های سرد مانند سالمون نیز دارای چربی‌های مفید و امگا-۳ هستند. این چربی‌ها به کم شدن خطر ابتلا به سرطان پستان کمک می‌کنند. به نظر می‌رسد مصرف مداوم این چربی‌ها، خطر سرطان را تا ۲۵ درصد پایین می‌آورد. علت این است که چربی‌های مفید از التهابات جلوگیری می کنند یا این عارضه را کاهش می دهند.

نقش سویا در پیشگیری از سرطان پستان

سویا یکی از سالم‌ترین خوراکی‌هایی است که به پیشگیری از سرطان پستان کمک می‌کند. این ماده‌ی گیاهی سرشار از پروتئین، چربی‌های مفید، ویتامین و مواد معدنی است و کربوهیدرات خیلی کمی‌دارد. نقش سویا کاهش دادن کلسترول منفی بدن است که باعث ایجاد اشکال در سندرم متابولیک شده و التهاب ایجاد می‌کند. از آنجایی که التهابات در شکل‌گیری سرطان پستان نقش دارند، سویا می‌تواند نجات‌دهنده باشد. سویا را می‌توان به این صورت‌ها استفاده کرد:

  • توفو
  • شیر سویا
  • دانه‌ی سویا

مصرف لبنیات و سرطان سینه

یک مطالعه بزرگ نشان داده است زنانی که فقط یک لیوان شیر در روز می نوشند، نصف خطر ابتلا به سرطان سینه را دارند. دانشمندان گمان می کنند که این به دلیل عملکرد هورمون ها است.

مواد غذایی مضر برای سرطان سينه

همان‌طور که مصرف خوراکی‌های مفید می‌تواند تاثیر مثبتی بر سلامت فرد داشته باشد، مواد غذایی مضر خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهند. بیایید نگاهی به مواد غذايي مضر براي سرطان سينه که باید مصرف آن‌ها را ترک کنیم یا کمتر کنیم داشته باشیم:

  • شکر: مصرف قندهای مصنوعی عوارض متعددی برای بدن ما دارد. یکی از عوارض مصرف این ماده، بالا رفتن خطر مبتلا شدن فرد به انواع سرطان‌ها است.
  • چربی‌های اشباع: با وجود اینکه بیان کردیم که تمام چربی‌ها مضر نیستند، چربی‌های ترانس یا اشباع، برای بدن سمی هستند. این چربی‌ها در خوراکی‌های فراورده شده و فست فود ها استفاده می‌شوند و مشخص شده است که بالابرنده‌ی خطر ابتلا به سرطان پستان هستند. بنابراین افراد باید تا جای امکان مصرف این چربی‌ها را کاهش دهند.
  • گوشت قرمز: مصرف گوشت پروتئین و آهن موردنیاز بدن را تامین می‌کند. با این حال، خوردن زیاد گوشت‌های قرمز می‌تواند موجب تولید سموم مختلفی در بدن شود. همچنین بیشتر فراورده‌های گوشتی دارای میزان زیادی چربی، نمک و مواد نگهدارنده هستند که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند.
  • نمک: مصرف غذاهایی که دارای نمک زاد هستند، باعث ایجاد شدن التهاب در بافته‌ای بدن شده و می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را تقویت کند.
  • الکل: تحقیقات نشان می دهند که الکل باعث بالا رفتن سطح استروژن و آسیب رساندن به DNA سلول شود و در نتیجه زمینه ساز سرطان سینه خواهد شد.

نوشیدنی‌های مناسب برای پیشگیری از سرطان پستان

تنها خوراکی‌ها نیستند که از بدن ما در برابر سرطان محافظت می‌کنند، بلکه نوشیدنی‌های مفید مختلفی نیز برای تقویت بدن استفاده می‌شوند. ما برخی از این نوشیدنی‌ها را بدون اینکه راجع به فوایدشان بدانیم، به شکل روزانه مصرف می‌کنیم و بهتر است دسته‌ی دیگر را نیز در رژیم غذایی‌مان بگنجانیم.

آب یکی از توصیه های غذایی برای سرطان سینه

یکی از اجزای مهم تغذیه انسان آب است. بسیاری از بیماران سرطانی به دلیل مصرف دارو از اسهال، استفراغ و تب رنج می برند. این منجر به کم آبی بدن می شود. برای جلوگیری از این وضعیت، باید روزانه 2-2.5 لیتر مایعات بنوشید. بهتر است آب ساده یا دمنوش های گیاهی بنوشید. اما بهتر است از مصرف نوشابه خودداری شود.

نوشیدنی ها یکی از موارد تغذیه مناسب سرطان پستان

رایج‌ترین نوشیدنی‌های مفید برای پیشگیری از سرطان پستان شامل این موارد هستند:

  • شیر: ویتامین D یکی از املاح اساسی برای سلامت بدن است. شیر یکی از منابع اصلی ویتامین D در نظر گرفته می‌شود. بنابراین مصرف شیر به بدن در پیشگیری از ایجاد شدن سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مصرف شیر و ویتامین D حتی می‌تواند خطر سرطان را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. بنابراین از مصرف کردن این نوشیدنی شفابخش غافل نشوید.
  • قهوه: احتمالاً عاشقان قهوه از این خبر خوشحال خواهند شد که مصرف قهوه فقط انرژی را افزایش نمی‌دهد، بلکه باعث کم شدن خطر سرطان پستان نیز می‌شود. قهوه از مقاومت پیدا کردن گیرنده‌های استروژنی جلوگیری کرده و در نتیجه از تولید زیاد استروژن در بدن پیشگیری می‌کند. از آنجایی که استروژن زیاد یکی از عوامل اصلی اثرگذار بر سرطانی شدن سلول‌ها است، کاهش آن تاثیر محافظت‌کننده‌ی ویژه‌ای دارد.
  • چای: چای یک نوشیدنی سنتی در فرهنگ ما ایرانی‌ها است و در مواقع مختلف از نوشیدن آن لذت می‌بریم. خوشبختانه مصرف چای می‌تواند بدنمان را نیز تقویت کند. این نوشیدنی دارای آنتی‌اکسیدان بسیار زیاد است و سلول‌ها را سالم نگه می‌دارد. همچنین خاصیت ادرارآور بودن چای به خروج مواد سمی از بدن کمک می‌کند. بهتر است چای را به شکل سنتی دم کنید. چای دم کرده بیست برابر چای کیسه‌ای آنتی‌اکسیدان دارد.
  • آبمیوه‌ها: همان‌طور که گفتیم میوه‌ها برای بدن مقید هستند. بنابراین مصرف آبمیوه‌های طبیعی نیز نقش موثری در سلامت بدن دارد. برای مثال آب هویج، به دلیل داشتن ویتامین A و لیکوپن بالا، می‌تواند از بدن مراقبت کند. همچنین آب پرتغال و مرکبات، ویتامین C بدن را تامین می‌کند. سعی کنید از مصرف آبمیوه های صنعتی که مواد افزودنی دارند، خودداری کنید.

رژیم غذایی و تغذیه مناسب سرطان پستان

تغذیه مناسب سرطان پستان باید یک وعده غذایی سبک با منشا گیاهی باشد. علاوه بر تاثیر تغذیه و قرار دادن بهترین غذاهای ضد سرطان سینه در رژیم غذایی بر پیشگیری از ایجاد شدن سرطان پستان، نمی‌توانیم از نقش خوردن غذای سالم در روند بهبود مبتلایان به سرطان پستان چشم‌پوشی کنیم. به طور کلی مصرف غذاهای سرشار از ویتامین‌ها می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث شود بدن به شکل بهتری با سلول‌های سرطانی مبارزه کند. علاوه بر این مصرف میوه‌ها و سبزیجات، عوارض درمان‌های سرطان را کاهش می‌دهند و به فرد کمک می‌کنند کیفیت بالای زندگی خود را حفظ کند. رژیم غذایی مناسب و سالم روند درمان را سریع تر و بهتر پیش می برد.

استفاده از مکمل های غذایی

در برخی موارد، غنی سازی رژیم غذایی به تنهایی ممکن است کافی نباشد و ممکن است نیاز به مکمل های غذایی باشد. به عنوان مثال، اسید فولیک، ویتامین های B6 و B12 نقش کلیدی در ساخت DNA، بلوک ساختمانی سلول دارند. در برخی از مطالعات نشان داده شده است که مصرف ترکیبی B6، B12 و اسید فولیک خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان دهانه رحم را کاهش می دهد.

رژیم غذایی پس از شیمی‌درمانی

 شیمی‌درمانی یکی از درمان‌های انتخابی سرطان پستان در نظر گرفته می‌شود. از آنجایی که این درمان باعث تخریب سلول‌های بدن می‌شود، باید رژیم غذایی خاصی برای بهبود حال بیماران در این دوره در نظر گرفته شود. تغذیه مناسب سرطان پستان در روند این نوع درمان هم می تواند تاثیر مثبتی بگذارد. حذف گوشت قرمز و استفاده از رژیم های گیاهی پس از اتمام شیمی درمانی توصیه می شود. اصول تغذیه در شیمی درمانی به ویژه در سرطان پستان، مصرف سبزیجات خام و میوه است.

تغذیه در شيمی درمانی سرطان سينه

  1. اولین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که از مصرف مواد غذایی خام پرهیز کنید. بررسی کنید که خوراکی‌ها کاملاً پخته شوند و بهتر است سبزیجات خام و میوه‌هایی مانند توت‌فرنگی که شستنشان مشکل است را مصرف نکنید.
  2. از آنجایی که ویتامین C به دفاع بدن کمک می‌کند، بهتر است مرکبات را در برنامه‌ی غذایی روزانتان بگنجانید. البته به یاد داشته باشید که بعضی میوه‌ها مانند گریپ‌فروت ممکن است با داروهای مصرفی اختلال ایجاد کنند. بنابراین پیش از مصرف این مواد نیاز است با پزشک مشورت کنید.
  3. حالت تهوع یکی از عوارض رایج شیمی‌درمانی است و طبیعی است. برای کاهش حالت تهوع بهتر است از خوردن غذاهایی که بوهای شدید دارند اجتناب کنید. مصرف نوشیدنی‌های سرد، میوه‌های یخ‌زده و میوه‌هایی مانند هندوانه و خیار که آب زیادی دارند می‌تواند به کم شدن حالت تهوع کمک کند.
  4. ممکن است فرد بعد از شیمی‌درمانی دچار اسهال شدید شود. بهتر است در این مواقع مصرف فیبر را کم کنید و نوشیدنی‌هایی را مصرف کنید که املاح بدن را حفظ کنند. همچنین مصرف برنج، جوی دوسر و حبوبات به کم شدن اسهال کمک می‌کند.
  5. اگر بافت داخلی دهانتان دچار آسیب شده است، بهتر است مصرف خوراکی‌های پرادویه را به حداقل برسانید. همچنین بهتر است غذاهای سفت مانند چیپس یا بیسکوییت را مصرف نکنید. سعی کنید غذای مصرفی نه سرد باشد و نه گرم تا سلول‌های دهانتان دچار آسیب بیشتر نشوند.

رژیم غذایی در زمان هورمون‌درمانی

برای کنترل سرطان پستان یا پیشگیری از آن، هورمون درمانی تجویز می‌شود. بهتر است رژیم غذایی‌تان را به شکلی تنظیم کنید که با داروهای هورمونی مصرفی تداخلی ایجاد نکند. مثلاً همان‌طور که ذکر کردیم، برخی از مواد غذایی با داروها تداخل ایجاد می‌کنند و باید درباره‌ی حذف آن‌ها با پزشک مشورت کنید. نکته‌ی دیگری که نیاز است در نظر داشته باشید این است که معمولاً هدف هورمون درمانی سرطان پستان، کاهش تاثیر و عملکرد هورمون استروژن بر روی سلول‌های بدن است. از آنجایی که هورمون استروژن بر روی خلق‌وخو و سلامت پوست تاثیر دارد، کمبود آن می‌تواند باعث ایجاد افسردگی در افراد شود. بنابراین بهتر است خوراکی‌هایی که انرژی‌ مورد نیاز بدن را تامین می کنند، در این دوره مصرف کنید. برای جبران و کاهش عوارض کمبود این هورمون حداقل هشت لیوان آب در روز بنوشید.

رژیم غذایی در زمان جراحی سرطان پستان

در بسیاری از موارد برای درمان سرطان، باید توده های سرطانی را از بافت سینه جدا کنند و این کار توسط عمل جراحی و شیوه های نوین درمانی انجام می شود. توصیه‌های مختلفی درباره‌ی رعایت تغذیه سالم قبل و بعد از انجام عمل جراحی سرطان پستان ارائه شده است. به یاد داشته باشید که با مصرف خوراکی‌های سرشار از ویتامین C می‌توانید سرعت بهبود زخم‌های ناشی از جراحی را افزایش دهید. علاوه بر این، از آنجایی که خونریزی در طول جراحی اتفاق می‌افتد، بهتر است موادی را مصرف کنید که بتوانند آهن بدنتان را تامین کنند.
یکی از عوارض جراحی سرطان پستان و دیگر درمان‌های این عارضه، کاهش وزن است. بنابراین باید رژیم غذایی خود را به شکلی در نظر بگیرید که انرژی و کالری کافی را به بدنتان برساند.

چگونه سیستم ایمنی را در درمان سرطان سینه تقویت کنیم؟

قراردادن تغذیه مناسب سرطان پستان در رژیم غذایی می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و روند درمان را کاهش می دهد. میوه های پوست سخت مانند گردو، بادام و فندق نقش مهمی در تغذیه ایفا می کنند زیرا حاوی چربی های سالم و ویتامین هایی هستند که سیستم ایمنی بدن را در برابر رادیکال های آزاد تقویت می کنند.

اگر به پزشک فوق تخصص پستان دسترسی ندارید می‌توانید از طریق وب‌اپلیکیشن دایره سلامت سوالتان را مطرح کنید تا پزشک‌های فلوشیپ فوق‌تخصص پستان به سوالات شما پاسخ بدهند.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید