درمان‌های پزشکی برای جنگ با سرطان پستان

درمان سرطان سینه

یکی از سرطان هایی که بهترین پاسخ را به درمان می‌دهد سرطان سینه است. روش های درمانی مختلفی با توجه به مرحله سرطان وجود دارد. در مراحل اولیه، جراحی حفظ پستان، یعنی تنها برداشتن بافت سرطانی، ممکن است کافی باشد. در مراحل پیشرفته تر، جراحی با محافظت از پوست نوک سینه و سینه و اعمال ایمپلنت (سیلیکون) امکان پذیر است. پزشک با توجه به مرحله سرطان نوع عمل، رادیوتراپی و شیمی درمانی را تجویز می‌کند. برنامه درمانی بیماران باهم متفاوت است و پزشک با توجه به وضع هر بیمار بهترین درمان را تجویز می‌کند.

ماهیت سرطان را می توان در آزمایشگاه تعیین کرد. سرطان‌های سینه وجود دارند که به کندی رشد می‌کنند، اما سرطان‌هایی هم هستند که به سرعت و تهاجمی پیشرفت می‌کنند. 

روش‌های شناسایی و تشخیص سرطان پستان

سرطان سینه یکی از رایج‌ترین سرطان ها در بین خانم‌ها است. تحقیقات نشان داده‌است که هر هشت خانم، یک نفر در طول زندگی خود به این نوع سرطا مبتلا می‌شود. پس از تشخیص این بیماری، پزشک بر اساس شرایط و میزان پیشرفت بیماری، برنامه‌ی درمانی خاصی را برای هر فرد در نظر می‌گیرد. دقت داشته باشیم که یکی از راه های مقابله با این موضوع، مراجعه سریع به پزشک معالج است. حداقل یک بار در سال، یک زن در سن باروری باید به متخصص زنان و مامولوژیست مراجعه کند. در این نوشته، قصد داریم توضیحات جامعی درباره‌ی انواع روش‌های درمان سرطان پستان (breast cancer treatment) ارائه کنیم.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

علاوه بر معاینات روتین و ماموگرافی، توصیه می شود در صورت مشاهده هرگونه تغییر در سینه با پزشک خود تماس بگیرید.

روش های تشخیص و درمان سرطان سینه

شانس درمان سرطان سینه

راه‌های مختلف تشخیص سرطان پستان شامل این موارد هستند:

  1. آزمایش بافت سینه: پزشک هر دو سینه‌ی فرد و گره‌های لنفاوی زیر بازوها را لمس می‌کند تا اگر هر نوع توده ‌یا علامت غیرعادی در سینه‌ها وجود دارد، بتواند آن را تشخیص دهد.
  2. ماموگرافی: ماموگرافی نوعی از تصویربرداری اشعه‌ی ایکس است که بر روی بافت سینه متمرکز می‌شود. از آزمایش ماموگرافی برای بررسی سرطان سینه استفاده می‌شود. اگر توده‌ای غیرعادی در بافت سینه‌ها مشاهده شود، پزشک آزمایشات دقیق‌تری را برای بررسی توده در نظر می‌گیرد.
  3. سونوگرافی: در فرایند سونوگرافی با کمک امواج صوتی، بافت داخلی سینه‌ها موردبررسی قرار می‌گیرد. از سونوگرافی برای تشخیص این که آیا توده‌ی موجود در سینه پر از مایع است یا خیر استفاده می‌شود. (توده‌هایی که پر از مایع هستند، خطری ندارند. اما توده‌های سلولی باید دقیق‌تر بررسی شوند.)
  4. بیوپسی (خارج کردن سلول‌ها برای بررسی آزمایشگاهی): بیوپسی تنها روش دقیق برای تشخیص سرطان سینه است. در حین بیوپسی پزشک با استفاده از یک سوزن خاص، وارد بافت سینه‌ی فرد می‌شود و تعدادی سلول‌های توده را خارج می‌کند. متخصصان نمونه‌های بیوپسی را که به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند را بررسی می‌کنند. همچنین نوع سلول‌های سرطانی نیز در نظر گرفته می‌شود تا بهترین درمان برای فرد تجویز شود.
  5. MRI: در برخی مواقع نیاز است از تصویربرداری MRI برای بررسی بافت زیرین سینه‌ها استفاده شود. پس از انجام فرایند آزمایش، رنگ‌های خاصی به بافت تزریق می‌شوند. سپس با استفاده از اشعه‌ی رادیواکتیو این رنگ‌ها در سلول‌های سینه بررسی می‌شوند.
  6. خودآزمایی سرطان سینه: این روش ساده ترین و ابتدایی ترین روش تشخیص علائم سرطان پستان است.

زمان شناسایی و تشخیص سرطان پستان

سرطان سینه معمولاً در مراحل اولیه‌ی ایجاد شدن نشانه‌ی ظاهری مشخصی ندارد. به همین علت به خانم‌های بالای ۴۵ سال و زنانی که سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به سرطان سینه را دارند، پیشنهاد می‌شوند به شکل دوره‌ای آزمایش‌های تشخیصی مانند ماموگرافی را انجام دهند. هرچه زمان شناسایی و تشخیص سرطان زودتر باشد، شانس درمان بالاتر خواهد بود. هر خانمی باید از 20 سالگی سینه های خود را بشناسد و از 40 سالگی چک های منظم ماهانه و ماموگرافی را پیگیری کند. در صورتی که فرد مشکوک به سرطان سینه به پزشک مراجعه کند، پزشک ابتدا به شرح حال بیمار گوش داده و معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. هنگامی که پزشک لازم بداند، ممکن است ماموگرافی، سونوگرافی، PET، MRI یا بیوپسی را درخواست کند.

شانس درمان سرطان پستان

احتمال درمان شدن سرطان سینه بستگی به زمان تشخیص این عارضه دارد. در مراحل صفر و یکم ایجاد شدن سرطان، شانس بهبودی مبتلایان تقریباً صد درصد است. اما متاسفانه با پیشرفت کردن این بیماری، میزان درمان‌پذیر بودن آن نیز کاهش پیدا می‌کند. در مرحله‌ی چهارم سرطان سینه که سلول‌های سرطانی به مناطق دیگر بدن نیز انتقال پیدا کرده‌اند (سرطان دچار متاستاز شده است). شانس درمان در این مرحله بسیار کم بوده و بیشتر راهکارهای درمانی تنها برای کنترل پیشرفت بیماری و افزایش طول عمر فرد استفاده می‌شوند.

البته سرطان سینه یک بیماری فوق‌العاده جدی است، اما با معاینات منظم و خود نظارتی، یعنی تشخیص زودهنگام، شانس درمان کامل را می‌دهد. به همین دلیل است که هنوز صحبت های زیادی در مورد نیاز به بازدیدهای کنترلی وجود دارد. هر چه تومور زودتر تشخیص داده شود، احتمال اینکه منجر به مرگ نشود بیشتر است.

انواع روش‌های درمانی برای مبتلایان به سرطان پستان

تمام تومورهای بدخیم با جراحی درمان می شوند. برای تکمیل درمان از شیمی درمانی، رادیوتراپی و هورمون درمانی استفاده می شود. زمانی که مشخص شد فرد دچار سرطان پستان شده است، پزشک بر اساس موقعیت و میزان پیشرفت بیماری گزینه‌های درمانی مختلفی را پیشنهاد می‌کند. نیاز است راجع به انواع مختلف درمان اطلاعات کافی در اختیار فرد قرار داده شود تا طبق فواید و مضرات هر روش، فرد مناسب‌ترین درمان را برای وضعیت خود انتخاب کند.

روش های درمان سرطان سینه را می توان به موارد زیر تقسیم کرد:

  • درمان موضعی: جراحی و رادیوتراپی (علاوه بر بازسازی سینه)
  • درمان سیستمیک: شیمی درمانی، هورمون درمانی و درمان بیولوژیکی
درمان سرطان سینه

درمان سرطان پستان | درمان سرطان سینه

درمان موضعی سرطان سینه

برخی از انواع درمان‌های سرطان سینه، موضعی هستند. درمان موضعی به این معناست که درمان فقط تومور را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و بر قسمت‌های دیگر بدن اثری نمی‌گذارد. نوع رایج درمان موضعی سرطان سینه، جراحی است، علاوه بر این پرتودرمانی نیز از این دسته درمان در نظر گرفته می‌شود. بیشتر خانم‌هایی که به سرطان سینه مبتلا می‌شوند حداقل یکی از انواع جراحی‌های مرتبط با بافت سینه را انجام خواهند داد. ممکن است بیمار به انواع دیگر درمان نیز نیاز داشته باشد.

روش جراحی سرطان سینه چگونه است؟

برای کنترل و درمان سرطان پستان انواع مختلفی از جراحی‌ها انجام می‌شوند. بر اساس وضعیت بیمار، جراحی‌ها اهداف مختلفی دارند. مثلاً ممکن است به این دلایل توصیه شوند:

  • بیرون آوردن توده و سلول‌های سرطانی تا حد امکان (جراحی‌های نگهداری سینه یا ماستکتومی)
  • بررسی اینکه آیا سرطان به غدد لنفاوی رسیده است یا خیر
  • درست کردن شکل سینه بعد از خارج کردن بافت سرطانی (جراحی بازسازی سینه)
  • کم کردن علائم در مرحله‌های پیشرفته‌ی سرطان

ممکن است پزشک بر اساس وضعیت و سابقه‌ی خانوادگی‌تان نوع خاصی از جراحی را تجویز کند یا به شما امکان انتخاب بین انواع مختلفی از جراحی داده شود. مهم است که با افراد با انواع جراحی‌ها آشنا باشند تا بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند.

انواع جراحی سرطان پستان:

  • جراحی نگهداری سینه (به آن لامپکتومی، ماستکتومی موضعی یا ماستکتومی بخشی نیز گفته می‌شود): جراحی نگهداری سینه یک نوع جراحی است که در حین آن فقط قسمتی از بافت سینه که شامل توده‌ی سرطانی است از بدن خارج می‌شود. میزان بافت خارج‌شده به اندازه و انتشار سلول‌های سرطانی بستگی دارد.
  • ماستکتومی: ماستکتومی نوع از جراحی است که در طی آن تمام بافت یکی از سینه‌ها یا هر دو سینه برداشته می‌شود.
  • بیوپسی گره‌های لنفی: در این فرایند جراح فقط تعدادی از گره‌های لنفاوی زیر بازوها را خارج می‌کند. خارج کردن این گره‌ها به کم کردن علائم منفی سرطان در بدن فرد کمک می‌کند.
  • برش گره‌های لنفاوی: در این فرایند جراح تعداد زیادی (معمولاً کمتر از بیست عدد) از گره‌های لنفاوی زیر بغل را خارج می‌کند. این گره‌ها در آزمایشگاه بررسی می‌شوند تا میزان پیشرفت سرطان پستان مشخص شود.
  • بازسازی سینه: جراحی بازسازی سینه پس از انجام ماستکتومی موردنیاز است. معمولاً خانم‌ها تصمیم می‌گیرند برای برگرداندن ظاهر سینه‌ها به حالت عادی، از جراحی بازسازی سینه کمک بگیرند.
  • جراحی‌های مرتبط با مرحله‌های پیشرفته سرطان: با وجود اینکه در صورت منتشر شدن سرطان به اندام‌های دیگر، معمولاً جراحی انجام نمی‌شود، هنوز هم انجام آن برای برخی از موقعیت‌های خاص موردنیاز است و می‌تواند روند انتشار سرطان را کند کرده یا علائم را کم کند.

روش پرتو درمانی در درمان سرطان سینه چگونه است؟

پرتودرمانی برای سرطان سینه می تواند به صورت خارجی، برای کل پستان، یا هدفمند، پس از لامپکتومی یا سکتورکتومی باشد. برای کاهش خطر عود موضعی انجام می شود. پس از ماستکتومی رادیکال، در صورت سرطان موضعی پیشرفته، می توان آن را روی کل قفسه سینه و زیر بغل انجام داد. اگرچه این روش کمتر از درمان اعمال شده پس از جراحی است که برای درمان سرطان سینه پس از لامپکتومی یا ماستکتومی استفاده می‌شود. پرتو درمانی در شرایط مختلفی استفاده می‌شود که شامل این موارد است:

  • بعد از جراحی حفظ سینه برای پایین آوردن احتمال بازگشت سرطان در بافت‌ها
  • بعد از ماستکتومی در شرایطی که توده‌ی سرطانی بزرگ‌تر از ۵ سانتی‌متر باشد، گره‌های لنفاوی درگیر سرطان شده باشند یا سرطان به بافت پوست یا عضله رسیده باشد.
  • اگر سرطان به بقیه‌ی بافت‌های بدن منتقل شده باشد.

انواع پرتو درمانی


انواع اصلی پرتو درمانی، پرتو درمانی خارجی و پرتو درمانی داخلی نامیده می‌شوند.

  • پرتو درمانی خارجی: رایج‌ترین مدل پرتو درمانی برای خانم‌های درگیر سرطان سینه است. یک دستگاه در خارج از بدن پرتوها را به قسمتی از بافت که درگیر سرطان است متمرکز می‌کند.
  • پرتو درمانی داخلی: پرتو درمانی داخلی یا براچیتراپی یکی دیگر از راه‌های از بین بردن سلول‌های سرطانی با استفاده از پرتوهای پرانرژی است. در این روش به جای تاباندن پرتوها از خارج به بافت‌های داخلی، دستگاهی که حاوی ذرات تشعشعی است، برای مدت کوتاهی درون بافت سینه جایگذاری می‌شود.

درمان سیستماتیک سرطان سینه

استفاده از داروهای مختلف برای مقابله با سرطان پستان، درمان سیستماتیک سرطان نامیده می‌شود. علت نام‌گذاری این است که این درمان‌ها تقریباً بر سلول‌های سرطانی تمام مناطق بدن تاثیر می‌گذارند. این داروها می‌توانند تزریقی باشند یا از راه دهان وارد بدن فرد شوند. بر اساس نوع سرطان، انواع مختلفی از درمان‌های سیستماتیک توصیه می‌شوند که شامل این موارد هستند:

  • شیمی‌درمانی
  • هورمون درمانی
  • درمان‌های انتخابی
  • ایمونودرمانی

روش شیمی‌ درمانی در درمان سرطان سینه چگونه است؟

شیمی‌ درمانی سرطان سینه روشی از است که به وسیله‌ی آن با استفاده از داورهای ضد سرطانی که به شکل تزریقی یا خوراکی وجود دارند، با سلول‌های سرطانی مقابله می‌شود. این داورها درون جریان خون حرکت می‌کنند و خود را به سلول‌های سرطانی بیشتر اندام‌های بدن می‌رسانند. ممکن است مواد شیمی‌درمانی به شکل مستقیم به بافت اطراف مغز و نخاع نیز تزریق شود. زمانی که سرطان سینه پیشرفت زیادی داشته است، از شیمی‌درمانی برای کنترل بیماری و جلوگیری از انتشار آن به مناطق دیگر استفاده می‌شود.

معمولاً شیمی‌درمانی قبل از جراحی، با هدف کوچک‌تر کردن اندازه‌ی تومور انجام می‌شود. برای مطمئن شدن در مورد از بین رفتن تمام سلول های سرطانی موجود در بدن، پس از جراحی نیز از شیمی درمانی استفاده می‌شود. بیشتر خانم‌هایی که درگیر بیماری سرطان سینه هستند به شیمی‌درمانی نیاز دارند. رایج‌ترین موارد استفاده از این روش شامل موارد زیر است:

  • بعد از جراحی از شیمی‌درمانی استفاده می‌شود تا هر سلول سرطانی که در بدن باقی مانده است از بین برود. شیمی‌درمانی در این مواقع خطر بازگشت سرطان را کاهش می‌دهد.
  • قبل از جراحی نیز ممکن است از شیمی ‌درمانی کمک گرفته شود تا اندازه‌ی تومور کاهش پیدا کند و برای خارج کردن آن از بدن به تخریب کمتری نیاز باشد. از این روش برای کمک به درمان توده‌هایی که بسیار بزرگ هستند و در مرحله‌ی اول نمی‌توان آن‌ها را با جراحی از بین برد نیز استفاده می‌شود.


روش هورمون درمانی در درمان سرطان سینه چگونه است؟

برخی از انواع سرطان پستان تحت تاثیر هورمون‌هایی مانند استروژن یا پروژسترون قرار دارند. سلول‌های سرطان پستان دارای گیرنده‌هایی پروتئینی هستند که به استروژن یا پروژسترون وصل می‌شوند و این هورمون‌ها به افزایش و رشد سلول‌ها کمک می‌کنند. درمان‌هایی که از اتصال این هورمون‌ها به سلول‌های سرطانی پیشگیری می‌کنند، درمان‌های هورمونی نامیده می‌شوند. هورمون درمانی فقط به سلول‌های سینه اختصاص ندارد و بر تمام سلول‌های بدن تاثیر می‌گذارد.
معمولاً از هورمون درمانی پس از انجام جراحی برای جلوگیری از برگشت سرطان استفاده می‌شود. همچنین علاوه بر درمان سرطان، به کاهش علائم آن کمک می کند. بیشتر این درمان‌ها طولانی هستند و ۵ تا ۱۰ سال طول می‌کشند. برای درمان سرطانی که بازگشت کرده است یا به مناطق دیگر بدن منتقل شده است نیز از هورمون درمانی استفاده می‌شود. هورمون درمانی می تواند خطر عود بیماری را کاهش دهد. با یک تومور غیرقابل عمل، این روش درمانی به شما امکان می دهد رشد آن را کنترل کنید.

ایمونوتراپی برای درمان سرطان سینه

ایمونوتراپی که به عنوان درمان بیولوژیکی نیز شناخته می شود، روشی برای درمان بیماری ها با فعال کردن یا سرکوب سیستم ایمنی بدن است. نوعی درمان سرطان است که به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با سرطان کمک می کند. ایمونوتراپی استفاده از داروها برای تحریک سیستم ایمنی بدن برای شناسایی و تخریب موثرتر سلول های سرطانی است. این نوع روش درمانی می تواند برای درمان برخی از انواع سرطان سینه استفاده شود.

نقش CTC در درمان سرطان پستان

CTCها سلول‌های توموری هستند که در جریان خون قابل‌ردیابی هستند. معمولاً خانم‌های مبتلا به سرطان سینه در خون خود CTC را نشان می‌دهند در حالی که افراد مبتلا به تومورهای خوش‌خیم، این علامت را نمایان نمی‌کنند. معمولاً وجود CTCها در جریان خون به معنای متاستاز زودهنگام سرطان پستان است. پژوهش‌های مختلف معین کرده‌اند که تشخیص سلول‌های سرطانی در جریان خون، معمولاً پیش‌بینی کننده‌ی پیشرفت سریع بیماری بوده و درمان‌های شدیدتری برای جلوگیری از متاستاز سرطان در این افراد لازم است.

درمان هدفمند سرطان سینه

درمان‌های کلاسیک سرطان مانند شیمی‌درمانی و رادیوتراپی نمی‌توانند بین یک سلول سالم و یک سلول سرطانی تمایز قائل شوند. داروهای شیمی درمانی کلاسیک به سلول هایی که به سرعت تقسیم می شوند و مشخصه سلول های سرطانی هستند آسیب می رسانند. درمان های هدفمند فقط برای از بین بردن سلول های سرطانی است. این یک روش درمانی است که برای کاهش آسیب به سلول های سالم و به حداقل رساندن عوارض جانبی که بر کیفیت زندگی بیمار تأثیر منفی می گذارد، طراحی شده است.

درمان بیولوژیک سرطان پستان

در این روش درمانی داروهایی استفاده می شوند که مکانیسم های دفاعی طبیعی بیمار را در برابر سلول های سرطانی تقویت می کنند و پادتن آنتی بادی به بیمار تزریق می شود.

عود موضعی سرطان

گاهی اوقات پس از درمان، سرطان عود می کند. پنج تا ده درصد از زنانی که تحت درمان با مراقبت از سینه قرار گرفتند، تومور در عرض ده سال در سینه، دیواره قفسه سینه، پوست آنها یا زیر بغل عود می کند. پزشکان از آن به عنوان عود موضعی یا عود موضعی یاد می کنند. 

آزمایشات جهت پیگیری درمان سرطان سینه

بعد از به پایان رسیدن دوره‌ی درمانی سرطان پستان نیاز است فرد مراقبت های ویژه داشته باشد. لازم است برای بررسی وضع سلامت خود هر چند ماه یک‌بار با پزشک مشورت کند. همچنین انجام ماموگرافی، سونوگرافی و آزمایش خون به شکل دوره‌ای ضرورت دارد. آزمایشات برای بررسی پاسخگویی بدن و بیماری به درمان ها می‌باشد. گاهی اوقات سرطان حتی در طول درمان می تواند به رشد خود ادامه دهد. در این صورت، پزشک در مورد تغییر برنامه درمانی شما با شما صحبت خواهد کرد. 

انتخاب‌های درمانی بر اساس مراحل سرطان سینه

انواع مختلفی از سرطان پستان وجود دارد و پیشرفت سرطان در بیماران مختلف نیز متفاوت است. پزشک بر اساس این عوامل، برنامه‌ی درمانی مناسب هر بیمار را طراحی می‌کند. بسیاری از بیماران به چند نوع درمان به صورت همزمان نیاز دارند. بر اساس اندازه تومور، تعداد گره‌های لنفاوی که درگیر شده‌اند و میزان انتشار سلول‌های سرطانی به اندام‌های دیگر بدن، مناسب ترین روش درمان در نظر گرفته می‌شود. پزشک بیماری هر فرد را در یکی از دسته‌های صفر تا چهار قرار می‌دهد. هر چقدر مرحله‌ی سرطان بالاتر رود، درمان سرطان چالش‌برانگیزتر خواهد بود.

انتخاب یک روش خاص برای درمان سرطان سینه توسط تعدادی از عوامل تعیین می شود:

  • نوع تومور
  • مرحله بیماری
  • وضعیت عمومی بیمار

درمان‌های انتخابی بر اساس مرحله بیماری


در مراحل ابتدایی (صفر و اول) سرطان پستان، به کمک جراحی توده از بدن خارج می شود و نیازی به شیمی درمانی نیست. برای جلوگیری از تشکیل دوباره توده، پرتودرمانی و هورمون درمانی تجویز می شود. مراحل بعدی (مراحل دوم و سوم) علاوه بر درمان های مراحل اول، شیمی درمانی قبل یا بعد از جراحی انجام می شود. در مرحله چهار، به دلیل پیشرفت سرطان به اندام های دیگر بدن، جراحی کارکرد درمانی ندارد. بنابراین داروهای متنوعی برای کنترل پیشرفت بیماری فرد و کاهش درد و علائم منفی بیماری تجویز خواهد شد.

بازسازی سینه

هر بیمار، قبل از برداشتن جراحی رادیکال، توسط جراح پلاستیک مشورت شود تا بازسازی سینه با بافت خود یا با ایمپلنت سیلیکونی در طرح درمانی گنجانده شود، بنابراین اثرات روانشناختی ماستکتومی به حداکثر محدود شود.

درمان سرطان پستان با طب سنتی ممکن است؟

طب سنتی امروزه یکی از روش های درمان اکثر بیماری ها به شمار می آید. سرطان پستان جزو آن دسته از بیماری ها می باشد که با طب سنتی درمان نمی شود. برای از بین بردن کامل آن باید از روش های نوین پزشکی استفاده کرد. مصرف بسیاری از مواد خوراکی به افراد کمک می کند در طول دوره‌ی درمان سلامت و کیفیت زندگی بهتری داشته باشند. برای مثال، از آنجایی که انجام شیمی‌درمانی باعث ایجاد حالت تهوع در بیماران می‌شود، مصرف زنجبیل می‌تواند به کاهش علائم تهوع کمک کند.

درمان سرطان سینه با تقویت سیستم ایمنی بدن

همچنین مصرف موادی که دارای آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های مختلف هستند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. بهتر است از مصرف زیاد داروهای گیاهی خودداری کنید و هنگام مصرف با پزشک مشورت کنید. امکان دارد بعضی از مواد غذایی و داروهای گیاهی با درمان‌های پزشکی تداخل داشته باشند. داروهای گیاهی هم مانند داروهای شیمیایی اگر درست و به اندازه مصرف نشوند، ممکن است عوارض داشته باشند.

درمان سرطان سینه در بارداری

اگر در دوران بارداری سرطان سینه شما تشخیص داده شود، گزینه های درمانی شما پیچیده تر خواهد بود. زیرا می خواهید بهترین درمان را برای بیماری خود دریافت کنید و در عین حال می خواهید از کودک خود نیز محافظت کنید. نوع و زمان درمان باید به دقت برنامه ریزی شود و بین انکولوژیست پرتودرمانی و متخصص زنان و زایمان هماهنگ شود.


آیا بعد از درمان سرطان سینه امکان بارداری وجود دارد؟

برای زنانی که شیمی درمانی می شوند، امکان باردار شدن پس از درمان کامل و یک دوره نظارت کافی برای بازگشت عملکرد تخمدان به حالت عادی وجود دارد. هر زمان که قصد بارداری دارید، قبل از شروع درمان، این موضوع را با انکولوژیست خود در میان بگذارید.

جنبه های عاطفی درمان سرطان سینه

در طول درمان، به دلیل انجام آزمایشات متعدد، ممکن است نتوانید روی چیزهای دیگر تمرکز کنید. هنگامی که درمان شما به پایان می رسد، ممکن است مدتی دچار افسردگی شوید و به ارتباط با دیگران نیاز داشته باشید. شما می توانید از راه های مختلف پشتیبانی دریافت کنید. مانند خانواده، دوستان، گروه های حمایت از سرطان، گروه های معنوی، گروه های پشتیبانی آنلاین و مشاوران فردی. دوره سرطان می تواند باعث شود احساس تنهایی کنید، اما لازم نیست به تنهایی با آن کنار بیایید.

اگر به پزشک فوق تخصص پستان دسترسی ندارید می‌توانید از طریق وب‌اپلیکیشن دایره سلامت سوالتان را مطرح کنید تا پزشک‌های فلوشیپ فوق‌تخصص پستان به سوالات شما پاسخ بدهند.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید