سونوگرافی پستان چیست؟

سونوگرافی سینه فقط برای تشخیص سرطان سینه نیست بلکه به دلایل زیادی پزشک آن را تجویز می کند. وقتی که بحث در مورد سونوگرافی می شود، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که سونوگرافی فقط برای رحم و بررسی وضعیت جنین مورد استفاده قرار می گیرد. از این روش برای تشخیص بیماری‌های مجاری ادراری، پستان و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. سونوگرافی داپلر نوعی سونوگرافی سینه است که به بررسی حرکت خون در داخل اندام می‌پردازد. آگاه بودن پزشک از در جریان بودن خون در توده پستان به او کمک می کند، دید دقیق تری در مورد وضعیت پستان ها داشته باشند.

دلایل انجام سونوگرافی پستان چیست؟

سونوگرافی پستان فقط برای تشخیص بیماری سرطان پستان نیست و دلایل متعدد دیگر نیز وجود دارد که پزشک معالج دستور انجام آن را می دهد. مهم ترین دلایل انجام این نوع سونوگرافی به شرح ذیل است:

  • در صورتی که هنگام معاینه بیمار، درد، قرمزی، ترشح و غیره مشاهد شود.
  • توده هایی که بیمار بر روی پستان حس می کند و پیدا کرده.
  • اگر فرد سن مناسب برای انجام ماموگرافی نداشته باشد. به دلیل اینکه ماموگرافی پستان در افراد جوان به دلیل فشردگی زیاد بافت پستان ممکن است نتایج را به صورت دقیق نشان ندهد به همین دلیل نیاز به انجام سونوگرافی دارند.
  • سونوگرافی بیوپسی که در زمان قبل از جراحی پستان برای هدایت سوزن به داخل آن و تخلیه مایع کیست مورد استفاده قرار می گیرد.
  • جهت بررسی اندازه توده های خوش خیم و کیست.
  • گاهی پس از مشاهده نتایج غیر عادی در ماموگرافی پزشک بنا به تشخیص دستور سونوگرافی را می دهد.
  • هنگام نمونه برداری، نقش بسزایی دارد.
  • بررسی و نظارت بر غدد لنفاوی به صورت واضح
  • ارزیابی توده های غیر قابل لمس در پستان

سونوگرافی سینه در چه زمانی انجام می‌شود؟

برخلاف ماموگرافی، سونوگرافی پستان را می توان در هر زمان از دوران پریودی انجام داد. غده پستانی در زنان اندامی است که تغییرات در تعادل هورمونی، باعث تغییر در ساختار بافت آن ها می شود. این به دلیل افزایش سطح هورمون های زنانه (پروژسترون، استروژن) در روزهای خاصی از دوره پریودی اتفاق می افتد. هنگام ماموگرافی به دلیل فشار بر بافت سینه احساس درد بیشتر از سونوگرافی است.

بهترین زمان برای سونوگرافی سینه

بیمارانی که حساسیت دارند بهتر است سونوگرافی را در پایان پریودی انجام دهند. پس بهترین زمان سونوگرافی پستان بعد از عادت ماهیانه است چون در این زمان سینه ها حساس تر هستند. توجه داشته باشید به دلیل نداشتن عوارض این نوع تصویربرداری، انجام آن در هر زمانی محدودیت ندارد.

سونوگرافی سه بعدی

سونوگرافی سه بعدی پستان ناحیه مورد بررسی را به صورت سه بعدی نشان می دهد و بنابراین اطلاعات بیشتری برای تمایز بین تومورهای خوش خیم و بدخیم ارائه می دهد. زیرا تومورهای خوش خیم عمدتاً به وضوح مشخص هستند و بافت اطراف را جابجا می کنند. از سوی دیگر، تومورهای سرطانی معمولاً به شکل ستاره ای در بافت اطراف رشد می کنند.

عوارض سونوگرافی سینه

از سونوگرافی سینه می توان برای بررسی توده در سینه استفاده کرد اما نمی توان نوع توده را تعیین کند. سونوگرافی همراه با ماموگرافی برای نتایج بهتر و تشخیص دقیق تر کاربردی است. در سونوگرافی سینه از اشعه استفاده نمی شود به همین دلیل خطر و عوارضی شما را تهدید نمی کند. پس نگران عوارض این نوع تصویربرداری نباشید و طبق نظر پزشک عمل کنید.

این تصویربرداری غیر تهاجمی است، به هیچ وجه تشعشع نمی‌کند ، بدون درد است  و می تواند در هر زمانی ، صرف نظر از دوره سیکل قاعدگی انجام  شود.

انجام سونوگرافی سینه در دوران بارداری

در دوران بارداری، تشخیص توده‌هایی که در سینه رشد کرده و متورم شده‌اند، می‌تواند بسیار دشوارتر از یک پستان معمولی باشد. به این دلیل است که سطوح بالای استروژن که در دوران بارداری رخ می دهد، سینه ها را بزرگتر می کند. زنان باردار باید در دوران بارداری از اشعه دور باشند، بنابراین سونوگرافی به ماموگرافی ارجحیت دارد. حاوی تشعشع نیست، این یک معاینه بی خطر است. هیچ ضرری برای نوزاد و مادر ندارد.

نحوه انجام سونوگرافی پستان چگونه است؟

سونوگرافی پستان توسط پزشک متخصص انجام شده و از بیمار خواسته می شود لباس را بالا کشیده و جواهرات را باز کرده سپس ژلی مخصوص روی پستان کشیده می شود و با مبدل، سونوگرافی شروع می شود. همزمان پزشک تصویر بافت های پستان را در مانیتور مشاهده می کند.
اغلب این نوع سونوگرافی 10 تا 15 دقیقه طول خواهد کشید البته اگر نیاز به برداشت نمونه باشد این زمان افزایش می یابد. جواب به سرعت در اختیار بیماران قرار می گیرد فقط باید کمی صبر کنید تا جواب رادیولوژیست را برای پزشک ببرید.

سونوگرافی سینه

سونوگرافی سینه چگونه انجام می شود | کاربردهای سونوگرافی سینه

تفاوت سونوگرافی سینه و ماموگرافی

سونوگرافی پستان اغلب برای ارزیابی ناهنجاری های قابل لمس پستان استفاده می شود. در صورت مشاهده هرگونه سختی در پستان تصمیم بر این است که این نقطه بررسی شود. سونوگرافی جایگزین ماموگرافی نیست. تصاویر ماموگرافی برای بررسی کل پستان ضروری است. سونوگرافی اغلب مکمل ماموگرافی در صورت تغییرات نامشخص است و همچنین می تواند برای هدایت سیتولوژی استفاده شود. دوربین مغناطیسی در نشانه های دقیق استفاده می شود. سونوگرافی یک موج صوتی با فرکانس بالا به سینه می فرستد که گوش انسان قادر به شنیدن آن نیست و بازتاب این صدا در سونوگرافی به صورت تصویر ظاهر می شود.

تشخیص سرطان سینه به کمک سونوگرافی پستان

در حال حاضر سرطان سینه یکی از بیماری های شایع در ایران است. سونوگرافی به تشخیص توده های سینه کمک می کند. توجه داشته باشید که این روش را نمی توان جایگزین ماموگرافی دانست. در واقع سونوگرافی به کمک ماموگرافی به تشخیص بهتر کمک می‌کند. سونوگرافی بسیار کم خطرتر و عوارض کمتری نسبت به ماموگرافی دارد. همان طور که بیان شد در سنین پایین به دلیل تراکم بافت سینه ماموگرافی تصویر خوبی ارائه نمی دهد و تصویر توده پستان غیر ممکن می شود. برای تشخیص کیست در بیماران جوان سونوگرافی نیاز است. پزشکان توصیه می کنند افرادی که در خانواده شان، مادر و خواهری دارند که قبل از سن 40 سالگی دچار بیماری سرطان شده اند بهتر است برای تست به پزشک مراجعه کنند.

تشخیص کیست سینه با سونوگرافی سینه

اطلاعات زیادی را می توان در مورد ساختار توده ای که در پستان تشخیص داده شده با سونوگرافی به دست آورد. این مهمترین روش برای تشخیص کیست یا توده جامد بودن توده است. علاوه بر این، اطلاعاتی در مورد سرطانی بودن یا نبودن توده با ویژگی هایی مانند منظم بودن یا نبودن توده، منظم بودن ساختار داخلی توده (همگن-غیر همگن) می‌دهد.

محدودیت های سونوگرافی سینه

برخی از نتایجی که از ماموگرافی بدست می آید یا بیشتر سرطان ها به خصوص سرطان های اولیه سینه در سونوگرافی قابل مشاهده نیست.

  • جایگزین ماموگرافی نمی شود. 
  • ضایعات پیش سرطانی و کلسیفیکاسیون را نمی توان با قطعیت مشاهده کرد. 

آمادگی هایی لازم قبل از انجام سونوگرافی سینه

برای انجام این نوع تصویربرداری نیازی به آمادگی خاصی نیست و بهتر است لباسی بپوشید که رادیولوژیست به راحتی به سینه دسترسی داشته باشد. جواهرات و اشیاء فلزی که می توانند با نتایج عمل تداخل داشته باشند همراه نداشته باشید.

سونوگرافي سينه و زير بغل

برای انجام مشاوره با پزشکان فلوشیپ فوق تخصص پستان می‌توانید از طریق وب‌سایت دایره سلامت اقدام کنید. بعد از ثبت‌نام، سوال خود را مطرح کنید تا پزشک متخصص، به سوال شما جواب بدهد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید