بیماری های پستان

آشنایی با بیماری پستان

پستان هم مانند هر عضو دیگری از بدن گاهی با مشکلات و بیماری‌های خاص خود مواجه می‌شود و نیاز به درمان دارد. درد یکی از عوامل مهم و نشان دهنده مشکل در بدن است و عموما سایر اعضا نسبت به این درد واکنش نشان می دهند. دردها زنگ خطری برای بررسی بیماری ها هستند. بیماری های پستان هم انواع مختلفی دارند که آشنا شدن با آن ها نگرانی شما را کمتر می کند. بعضی از بیماری های پستان خوش‌خیم بوده و بعضی از آن ها هم بدخیم هستند و شایع ترین نوع بیماری زنان است. بیشتر مشکلات و علائمی که به وجود می آید از نوع خوش خیم هستند. با مراجعه به موقع به پزشک مورد نظر می توان روند درمان را سریع انجام داد.

توده پستان

توده غده ای است که در هر نقطه از بدن ظاهر می شود و می تواند از بافت های مختلفی تشکیل شده باشد. توده سینه (breast lump) در زنان معمولاً در طی لمس دوره ای مشاهده می شود و باعث نگرانی در مورد سرطان سینه می شود. با این حال، قبل از معاینه توسط پزشک و اقدامات تشخیص، نمی توان تشخیص داد که توده تشکیل شده خوش خیم یا بدخیم است.

ماستیت سینه

ماستیت گرانولوماتوز به عنوان التهاب یا عفونت غدد پستانی توصیف می شود. معمولا بعد از زایمان اتفاق می افتد اما در هفته اول پس از تولد نادرتر است. ماستیت در حدود 20 درصد از مادران رخ می دهد، اما برخی ممکن است چندین بار به آن مبتلا شوند.

انواع بیماری‌های خوش‌خیم‌ سینه

کیست سینه

کیست ساده، شایع‌ترین بیماری خوش‌خیم پستان می باشد. کیست‌ها در پستان شبیه به کیسه‌ای پر از مایع می باشد که ممکن است با رشد سینه بزرگتر شود اما در نهایت روند رشد آن متوقف می‌شود. معمولا اگر شما درد زیادی داشته باشید و کیست شما را اذیت کند، زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید با یک سوزن خیلی باریک مایع داخل این کیسه‌ها را تخلیه می‌کند. کیست‌های ساده نیاز به جراحی ندارند و حتی نیاز به درمان خاصی هم ندارند و به مرور از بین می روند.

توده فیبروآدنوما در پستان

فیبروآدنوما یکی دیگر از توده‌های خوش‌خیم پستان است که ظاهر آن جامد، سفت و سخت است. اکثر خانم‌ها با حس کردن این توده‌ در پستان در خودآزمایی فکر می‌کنند که به سرطان پستان مبتلا شده اند. اما نگران نباشید، این بیماری خیلی ساده با یه جراحی کوچک یا مصرف دارو درمان می شود. روش پیشگیری از این بیماری وجود ندارد و شما می توانید با رعایت رژیم غذایی درست بدن خود را از ابتلا به بیماری ها در امان نگه دارید.

نکروز چربی سینه

نکروز چربی یک بیماری خوش‌خیم دیگر پستان می باشد. اگر بافت‌های پستان ضربه ببینند چربی بین بافت‌ها آزاد می شود و زمانی که جمع می شوند فرد را دچار نکروز چربی می‌کنند. نکروز چربی ظاهری سفت و محکم دارد و ممکن است که حساس و دردناک باشد. پوست اطراف توده ممکن است که قرمز و کمی فرورفته بنظر برسد. گاهی اوقات نکروزچربی باعث کشیده شدن نوک پستان به داخل می شود. گاهی اوقات پستان که صدمه می‌بیند در محل ضربه کیست‌های کوچک چربی به اسم Oil cysts ایجاد می‌شود.
معمولا درمان و یا اقدام خاصی برای نکروز چربی انجام نمی شود و اگر Oil cysts در پستان تشکیل شود پزشک به وسیله سوزن و سرنگ مایع آن را تخلیه می‌کند. معمولا نکروز چربی خود بخود از بین می‌ رود و اگر به مرور زمان از بین نرفت، با یک عمل جراحی کوچک آن را خارج می‌کنند.

پاپیلوما سینه یکی از بیماری های سینه

پاپیلوما پستان اسم توده‌هایی‌ است که در مجاری شیر دیده می‌شود و یک بیماری خوش‌خیم محسوب می شود. این توده اگر دردناک و آزار دهنده باشد با یک جراحی ساده درمان می‌شود. علامت خاص این توده ترشح خونی یا شفاف از نوک پستان است. ممکن است که در خودآزمایی ها حس نشود به خاطر همین با بروز نشانه‌هایی که گفتیم بهتر است به پزشک مراجعه شود. پزشک برای تشخیص، سونوگرافی یا ماموگرافی تجویز می‌کند و بعد از مشخص شدن عارضه، بیوپسی انجام می‌دهد.

سینه فیبروکیستیک

سینه فیبروکیستیک که یک بیماری خوش‌خیم پستان است که شبیه به کیست‌های ریز زیادی در پستان احساس می‌شود. این مسئله در بسیاری از خانم‌ها شایع است و علایمی مثل توده‌های برآمده یا صاف متحرک و بیضی شکل دارد. ممکن است که درد داشته باشید و در دوران پریودی آنها را بیشتر حس کنید.
تغییرات هورمونی دلیلی است که برای بروز این بیماری عنوان شده و همه خانم‌ها در هر سنی که باشند می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند. با شروع خونریزی پریودی یا ورود به دوران یائسگی این کیست‌ها کاهش پیدا می‌کنند و از بین می‌ روند. اگر شما درد زیادی را تحمل می کنید باید به پزشک مراجعه کنید.
به صورت کلی بیماری‌های خوش خیم پستان درمان خاصی ندارند. معمولا اگر بزرگ و اذیت کننده نباشند با مسکن درد آن کم می شود. اگر بزرگ باشد و بیمار را اذیت کند پزشک با یک جراحی سرپایی کیست را تخلیه می‌کند. ماموگرافی و سونوگرافی به تشخیص پزشک کمک می‌کند. برای جراحی و تخلیه کیست‌ها و توده‌های خوش خیم پستان از یه سوزن باریک استفاده می شود.

ترشح از نوک پستان

این عارضه یکی از بیماری های شایع پستان است که در بیشتر مواقع خوش خیم هستند، اما باید از سرطانی نبودن آن اطمینان حاصل کنید. ممکن است بخشی از عملکرد طبیعی پستان در دوران بارداری یا شیردهی هم باشد و جای هیچ نگرانی نیست. ترشح نوک سینه انواع مختلفی دارد و ممکن است شفاف، زرد، سبز، قهوه‌ای،خونی یا شیری باشد.

درد پستان یا ماستالژی

ماستالژی یک وضعیت خاص است که در آن یک زن درد در قفسه سینه خود را تجربه می کند. درد دوره ای با چرخه قاعدگی همراه است. معمولاً 1 تا 3 روز قبل از شروع قاعدگی غدد پستانی متورم می شوند. چنین تغییراتی فیزیولوژیکی در نظر گرفته می شوند و معمولاً نیازی به اصلاح ندارند. با این حال، دردهای چرخه ای می توانند نه برای 1-3 روز، بلکه برای 1-2 هفته یا بیشتر تشدید شوند. 

ندول

ندول های سینه توده های کوچکی هستند که در سینه ها ظاهر می شوند. آنها به دلایل مختلف تولید می شوند. ندول ها را می توان به عنوان توده های سینه نیز در نظر گرفت. اگر سن شما بین 20 تا 50 سال است و  توده ها یا گره هایی در پستان پیدا می کنید  ، به احتمال زیاد خوش خیم هستند. با این حال، گاهی اوقات توده سینه به شکلی است که سرطان سینه ظاهر می شود .

آدنوز اسکلروز

این نوع بیماری از جمله بیماری های خوش خیم پستان محسوب می شود.

انواع بیماری‌های بدخیم‌ پستان

  • سرطان سینه شایع‌ترین بیماری بدخیم سینه است که روند درمانی مختلفی دارد. هر فرد با توجه به سطح پیشروی و وضعیت توده سرطانی روند درمان و بهبود را طی می‌کند.
  • هیپرپلازی یا رشد بیش از حد سلول‌های سینه بیماری بدخیم دیگری‌ است که نیاز به اقدامات پزشکی دارد. کار این بیماری این است که با رشد سلول‌های سینه خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهند.
  • تومورهای فیلودس توده‌هایی هستند که به سرعت در میان بافت‌های سینه رشد و نفوذ می‌کنند. البته این تومور می‌توان هم بدخیم باشد هم خوش‌خیم و تشخیص آن با پزشک است.

علایم بیماری‌های بدخیم پستان

  • حس کردن توده‌هایی که در طول ماه رشد می‌کنند و بزرگ می‌شوند و حتی زیر بغل هم وجود داشته باشند.
  • تورم در بخشی از پستان یا ضخیم شدن پوست پستان.
  • قرمز یا پوست پوست شدن نوک پستان.
  • ترشح مایع از پستان که می‌تواند رنگ‌های مختلفی داشته باشد.
  • تغییر در شکل و ظاهر پستان.
  • یادتان نرود که بیماری سرطان پستان قابل درمان است به شرط اینکه زود متوجه آن بشیم.
  • بهتر است هر ماه چند روز بعد از پریودی خودآزمایی انجام دهید تا با وضعیت پستان در حالت عادی آشنا بشوید. خودآزمایی کمک می‌کند تا اگر تغییری در پستان ایجاد شد بتوانید در سریعترین زمان به پزشک مراجعه کنید.

توده پستان | انواع بیماری پستان | بیماری های سینه

درمان بیماری های سینه

تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری های غدد پستانی توسط مامولوژیست انجام می شود. معاینه پیشگیرانه برای همه خانم ها سالی یک بار حتی در صورت عدم وجود شکایت برای حفظ سلامت غدد پستانی ضروری است. بیشتر بیماری های سینه به راحتی قابل درمان و کنترل هستند. البته به نوع بیماری و زمان مراجعه به پزشک هم بستگی دارد.

جراحی توده پستان

انواع مختلفی از روش های درمان وجود دارد که یکی از این روش ها، توده سینه است و در حال پیشرفت و تغییر نیز هستند. یکی از این روش ها که بیشتر برای درمان سرطان سینه به کار می رود، جراحی می باشد و هدف آن برداشتن تومور یا بافت درگیر این عارضه ها است. درمان به موقع و از همه مهمتر بیماری های پستان اغلب از مداخله جراحی اجتناب می کند.

اگر به پزشک فوق تخصص پستان دسترسی ندارید می‌توانید از طریق وب‌اپلیکیشن دایره سلامت سوال های خود را مطرح کنید تا پزشک‌های فلوشیپ فوق‌تخصص پستان به سوالات شما جواب بدهند.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید