هر آنچه باید درباره سرطان سینه بدانید

سرطان سینه

سرطان پستان یکی از رایج‌ترین و بیشترین سرطان‌ها در بین خانم‌ها است. آمارها نشان می‌دهد که ابتلا به سرطان سینه در خانوم ها 10 برابر بیشتر از آقایان است. سرطان سینه (Breast Cancer) می‌تواند مشکلات مختلفی برای فرد ایجاد کند اما خبر خوب این است که در صورت تشخیص به موقع و درمان درست، این سرطان در بیشتر مواقع درمان می‌شود. بنابراین نیاز است که با این عارضه و نشانه‌ها و عوامل مرتبط با آن آشنا باشیم تا بتوانیم از سلامت خود مراقبت کنیم. همچنین آگاهی و شناخت در مورد بیماری باعث می‌شود در صورت مشاهده علائم بیماری دچار استرس و سردرگمی نشوید. زمانی که احساس کردید مورد مشکوک در بافت سینه وجود دارد، بهتر است که در اولین اقدام به پزشک متخصص مراجعه کنید.

آناتومی سینه و سرطان پستان

ساختار سینه‌ها به گونه‌ای است که وظیفه تولید شیر و تغذیه با شیر مادر را بر عهده دارند تا نیازهای تغذیه ای کودک را تا مرحله رشد معینی تامین کنند. همچنین اندامی است که زنانگی را برای خانم‌ها نشان می‌دهد. درصد زیادی از سرطان‌های سینه در مجاری شیر به وجود می‌آیند. بعضی در لوبول ها و تعداد محدودی در بافت‌های دیگر سینه شروع می‌شوند.

سرطان پستان چیست؟

سرطان پستان چیست

سرطان سینه تومورهای بدخیمی هستند که در نتیجه رشد کنترل نشده سلول‌های سینه ایجاد می‌شوند. این نوع سرطان در درجه اول در مجاری که شیر را به نوک پستان در طول شیردهی (شیردهی) حمل می‌کنند و در مرحله دوم در لوبول ها، غدد تولید کننده شیر رخ می دهد. سرطان زمانی شروع می‌شود که سلول‌ها شروع به تقسیم بسیار سریع و غیر منطقی می‌کنند و از کنترل خارج می‌شوند. بیشتر سلول‌هایی که سرطانی شده‌اند یک توده ‌یا تومور ایجاد می‌کنند که با استفاده از عکس‌برداری مشخص می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید، بیشتر توده‌هایی که در بافت سینه ایجاد می‌شوند سرطانی و خطرناک نیستند.

انواع سرطان سینه

انواع سرطان پستان در نتیجه معاینه پاتولوژی که بر روی بافت گرفته شده توسط بیوپسی انجام می‌شود، تعیین می‌شود. اگرچه انواع مختلفی از سرطان سینه وجود دارد، اما به طور کلی تحت دو عنوان ارزیابی می‌شود:

  • کارسینوم مجرایی که در سلول های مجاری سینه تشکیل می شود.
  • کارسینوم لوبولی غدد پستان
  • سرطان التهابی
انواع سرطان سینه | انواع سرطان پستان

سرطان سینه خوش خیم

انواع مختلفی از توده‌های خوش خیم وجود دارند که دلیل هرکدام از آن‌ها متفاوت است. فیبروکیست‌ها شایع ترین توده های بی ضرر و خوش خیم سینه هستند که باعث ایجاد حساسیت در سینه می‌شوند. فیبروآدنوم نیز یک تومور کوچک است که در پستان ایجاد می‌شود. این یک تومور خوش خیم است و با سرطان سینه مرتبط نیست. بیشتر در دختران نوجوان دیده می شود ولی در هر سنی قابل مشاهده است. برخی از خانم های شیرده ممکن است به دلیل است باقی ماندن شیر در مجراها ماستیت یا ورم سینه را تجربه کنند.

سرطان سینه بدخیم

توده ­های بدخیم سینه اغلب بدون درد هستند اما اگر با درد همراه باشند، این درد مستمر بوده و در بین دو قاعدگی برطرف نمی‌­شود. سایر نشانه­ های تومور بدخیم عبارتند از تغییر شکل نوک پستان، ترشحات نوک سینه، بثورات پوستی در سینه، ایجاد توده سفت با لبه­ های نامنظم در سینه، چرخش نوک سینه به داخل، بزرگ شدن سینه، پوست سینه مثل پوست پرتقال شود، بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل. وجود این علائم نشانه قطعی سرطان سینه بدخیم نبوده و تشخیص نهایی بر عهده پزشک است.

سرطان سینه بدخیم

آیا توده های پستانی خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد؟

توده‌های غیر سرطانی مجموعه‌ای از سلول‌های غیرعادی هستند که در بافت سینه جمع شده‌اند اما این سلول‌ها به بقیه‌ی نقاط بدن منتقل نمی‌شوند و برای سلامت فرد خطری ندارند. البته برخی از همین تومورهای خوش‌خیم و بی‌خطر، احتمال ابتلای فرد به سرطان سینه را افزایش می‌دهند. بنابراین نیاز است در صورت مشاهده‌ی هرگونه علامت به پزشک مراجعه کنید.

سرطان غدد لنفاوی زیر بغل

ممکن است با پیشرفت بیماری، سلول های سرطانی پستان وارد سیستم لنفاوی شوند. همچنین در برخی مواقع می تواند به غدد لنفاوی نزدیک استخوان ترقوه یا نزدیک استخوان سینه (مرکز جلویی قفسه سینه) گسترش یابد.

سرطان سینه چگونه ایجاد می‌شود؟

احتمال دارد که سرطان پستان از مناطق و بافت‌های مختلف سینه آغاز شود. در بیشتر اوقات، سلول‌های سرطانی در مجراهایی که شیر را از غدد شیری به پستان‌ها می‌رسانند دیده می‌شوند (سرطان مجرایی). همچنین ممکن است سرطان در غده‌های شیری ایجاد شود (سرطان بلولار). انواع دیگری از این نوع سرطان نیز وجود دارند که کمتر رواج دارند (مانند تومورهای فیلودس و آنجیوسارکوما). علاوه بر این‌ها، این احتمال وجود دارد که در بافت‌های دیگر سینه نیز توده‌های سرطانی ایجاد شوند. در این مواقع به آن‌ها سارکوما یا لیمفوما گفته می‌شود و در واقع سرطان پستان در نظر گرفته نمی‌شوند.

نشانه‌ها و علائم سرطان سینه

بسیاری از علایم سرطان پستان پنهانی هستند و فقط با کمک آزمایش‌های پیشرفته‌ی پزشکی مشخص می‌شوند. بعضی از نشانه‌های این عارضه را ممکن است خود فرد نیز بتواند مشخص کند. بنابراین در قدم اول لازم است همه درباره نشانه‌ها و علائم سرطان پستان اطلاعات کافی داشته باشند تا هر گونه مشکل در سریع‌ترین زمان ممکن تشخیص داده شود. توجه داشته باشید که بیشتر افراد مبتلا به این بیماری در مرحله اول تنها یک یا دو علامت و نشانه را در بدن خود مشاهده می‌کنند و داشتن علائم لزوماً به معنای ابتلا به سرطان پستان نیست. با انجام ماهیانه‌ی آزمایش شخصی می‌توانید نسبت به ویژگی‌های بدنتان اطلاعات بیشتری کسب کنید. در صورت ایجاد مشکل و مشاهده علائم مشکوک زودتر به پزشک مراجعه نمایید.

علائم سرطان سینه

سرطان سينه چه علائمی دارد

علائم سرطان سینه زنان

  • درد و آزردگی سر پستان‌ها و وجود یک توده در نزدیکی سر پستان
  • ضخیم شدن قسمتی از بافت سینه
  • تغییر در بافت پوست یا بزرگ شدن منافذ پوستی
  • وجود یک توده در سینه (مهم است که بدانید همه‌ی توده‌ها سرطانی نیستند)
  • تغییر عجیب در اندازه یا شکل سینه
  • فرورفتگی در قسمتی از سینه
  • ملتهب شدن یکی از سینه‌ها
  • کوچک شدن یکی از سینه‌ها
  • ایجاد شدن عدم تقارن سینه (البته بیشتر خانم‌ها تفاوت اندازه در دو سینه‌ی خود دارند. اما اگر این اندازه‌ها دچار تغییر شوند، خطر ابتلا به سرطان سینه وجود دارد.)
  • تغییر زاویه سر پستان
  • وجود ترشحات پستان

مراحل سرطان سینه

سرطان در مراحل اولیه

نوعی سرطان که محدود به محل اولیه آن است که به عنوان سرطان غیر تهاجمی شناخته می­شود. اگر سرطان محدود به مجاری شیر باشد به آن کارسینوم مجرای درجا (DCIS) و اگر محدود به لوبول ­ها باشد به آن کارسینوم لوبولار درجا (LCIS) می­گویند. گاهی اوقات ماموگرافی می­تواند DCIS را تشخیص دهد، اگرچه در این مرحله سرطان ممکن است به عنوان یک توده در پستان احساس نشود.

مراحل سرطان سینه

مرحله گسترش

سرطان پستان فراتر از مجاری یا لوبول ها به نواحی اطراف بافت پستان گسترش می یابد. در این مرحله سرطان را می توان با معاینه پستان توسط بیمار، معاینه بالینی پستان توسط پزشک یا ماموگرافی تشخیص داد.

مرحله متاستاتیک

 سرطان به سایر نقاط بدن از جمله غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته است. درمان در این مرحله به تلاش مشترک چندین متخصص از جمله جراحان، انکولوژیست­ ها و رادیولوژیست ­ها نیاز دارد.

آزمایش‌هایی برای تعیین پیشرفت سرطان سینه

  • اسکن استخوان
  • سی تی اسکن
  • اسکن MRI
  • اسکن PET

درد سرطان سینه

اگرچه سرطان سینه در بیشتر مواقع یک بیماری بدون درد است، اما درد در سینه و نوک پستان به دلیل برخی شرایط خاص مانند سنگینی توده نیز باید در نظر گرفته شود. این بیماری با یک واکنش التهابی با علائمی مانند تورم، حساسیت و گرما در مراحل اولیه ایجاد می‌شود و در صورت وجود توده قابل لمس، می‌تواند دردناک باشد.

اگر سرطان تشخیص داده شود، تسکین علائم یک جنبه مهم مراقبت و درمان سرطان است. این ممکن است مراقبت تسکینی یا مراقبت حمایتی نامیده‌شود. تسکین علائم معمولاً بلافاصله پس از تشخیص شروع می شود و در طول درمان ادامه می‌یابد. حتماً با تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد علائمی که تجربه می کنید، از جمله علائم جدید یا تغییر در علائم، صحبت کنید.

سرطان پستان در مردان

سرطان پستان بیشتر در خانم‌ها ایجاد می‌شود اما مردها نیز ممکن است به این سرطان دچار شوند. بسیاری از افراد به این نکته توجه نمی‌کنند که مردان نیز بافت سینه‌ی مشابهی با خانم‌ها دارند و به همین علت احتمال سرطان سینه برای آن‌ها نیز وجود دارد. تا قبل از بلوغ، هر دو جنس دارای تعداد معدودی غده‌ی شیری در هر سینه بوده و دارای سلول‌های اصلی است. بعد از بلوغ، هورمون‌های زنانه مانند استروژن و پروژسترون، باعث رشد بافت سینه‌ی خانم‌ها می‌شود. تشخیص این نوع سرطان در مردان به دلیل بافت متراکم آن ها و همچنین عدم آگاهی آن ها، دیرتر و سخت تر است.

سرطان پستان در مردان

روش‌های تشخیص سرطان سینه

سرطان پستان را می توان قبل از اینکه علائم آن آشکار شود، با استفاده از آزمایش‌های پزشکی و خودآزمایی تشخیص داد. از آنجایی که تشخیص زودهنگام سرطان پستان خطر این عارضه را کاهش می‌دهد، بهتر است حتی در صورتی که علائمی در بدنتان وجود ندارد، به شکل دوره‌ای آزمایشات مرتبط با تشخیص این سرطان را انجام دهید. البته افرادی که سابقه ژنتیکی این بیماری را دارند بیشتر باید به آزمایشات اهمیت دهند.

1- خودآزمایی پستان و آزمایشات فیزیکی


ممکن است تشخیص سرطان سینه بدون مراجعه به پزشک و با خودآزمایی، ممکن باشد. نیاز است خودآزمایی توسط خود فرد یا انجام آزمایشات فیزیکی توسط پزشک به شکل دوره‌ای انجام شود. در مرحله اول باید به تغییرات سینه‌هایتان توجه داشته باشید و در صورت مشاهده علائم غیرعادی با پزشک مشورت کنید. همچنین در بسیاری از موارد توده‌ها ممکن است دیده نشوند اما با لمس کردن بافت سینه می‌توان آن‌ها را احساس کرد. پزشک نیز آزمایشات فیزیکی را برای در نظر گرفتن علائم انجام می‌دهد تا در صورت وجود نشانه‌ای غیرعادی، تصویربرداری انجام شود. 70 درصد از سرطان‌های سینه زمانی تشخیص داده می‌شوند که بیماران سینه‌های خود را معاینه کنند. به همین دلیل است که زنان بعد از 20 سالگی هر ماه یک بار در دوران پس از قاعدگی سینه های خود را ترجیحا جلوی آینه مشاهده کنند.

2- تصویربرداری سینه


بهترین مدل تصویربرداری برای مشاهده‌ی بافت سینه، ماموگرافی است. با استفاده از ماموگرافی حتی می‌توان سرطان پستان را دو سال قبل از ظهور هر گونه علامت تشخیص داد. بعد از سن ۴۵ سالگی توصیه می‌شود خانم‌ها هر سال این آزمایش را انجام دهند. حتی اگر مشخص شود فرد در خطر زیاد ابتلا به سرطان است، انجام زودهنگام آزمایش تجویز خواهد شد. توسط ماموگرافی می‌توان توده‌های خوش‌خیم و بدخیم را تشخیص داد اما تفاوت بین این دو نوع توده همیشه مشخص نیست. اگر ماموگرافی اولیه وجود ضایعه‌ی خاصی را نشان داد، در مرحله بعد از ماموگرافی تشخیصی استفاده می‌شود. ماموگرافی تشخیصی، فقط روی یک ناحیه از بافت سینه تمرکز می‌کند و جزئیات بیشتری را درباره آن ناحیه خاص در اختیار کادر پزشکی قرار می‌دهد.
ممکن است برای تصویربرداری از بافت سینه، از سونوگرافی سینه نیز استفاده شود. در فرایند سونوگرافی عکس‌برداری با کمک امواج صوتی انجام می‌شود و معمولاً پس از انجام ماموگرافی تجویز می‌شود. سونوگرافی می‌تواند تفاوت بین توده‌ی سلولی و توده‌ای که پر از مایع است را مشخص کند. ممکن است در روند تشخیص، استفاده از تصویربرداری MRI نیز موردنیاز است. در MRI با استفاده از امواج مغناطیسی، تصویری از درون بافت ها ایجاد می‌شود.

3- فرایند بیوپسی سینه


تنها راه تشخیص دادن صد درصد نوع توده‌ای که در بافت سینه وجود دارد، انجام بیوپسی و مشاهده‌ی سلول‌ها در زیر میکروسکوپ است. در حین فرایند بیوپسی (نمونه‌برداری)، بخشی از توده جدا می‌شود و بافت آن در آزمایشگاه موردبررسی بیشتر قرار می‌گیرد. انواع و مدل‌های مختلفی از بیوپسی وجود دارد که استفاده از هر کدام از آن‌ها به محل توده و تشخیص احتمالی پزشک بستگی دارد. حتی در شرایطی ممکن است خارج کردن کامل توده با استفاده از عمل جراحی نیاز باشد.

بیوپسی آسپیراسیون با سوزن ظریف

با استفاده از سوزن ظریف 22 گرمی (گیج) انجام می‌شود. در تشخیص بدخیمی از حساسیت و ویژگی بالایی برخوردار است.

تشخیص به موقع سرطان سینه

 تشخیص در مراحل اولیه و به موقع سرطان پستان شانس درمان موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد. با روش‌های غربالگری، 61 درصد از تشخیص‌ها در اوایل دوره موضعی قابل تشخیص است. سیستم لنفاوی شبکه‌ای از رگ‌های لنفاوی در سراسر بدن است که به غدد لنفاوی (مجموعه‌های کوچک و لوبیایی شکل از سلول‌های سیستم ایمنی) متصل می‌شود.

آیا فقط معاینه بالینی سینه ها برای تشخیص کافی است؟

اگرچه معاینه بالینی پستان برای ارزیابی زنان مبتلا به شرایط یا ناهنجاری های پستان ضروری است، اما شواهدی که به تنهایی به عنوان یک روش غربالگری مورد استفاده قرار گیرد، تایید نمی شود.

درجه‌بندی سرطان سینه

با استفاده از بیوپسی و آزمایش‌های دیگر تشخیص دقیق درباره‌ی ابتلای فرد به سرطان سینه انجام می‌شود و مدل و ویژگی‌های ویژه‌ی هر نوع از سرطان در نظر گرفته می‌شود. این ویژگی‌ها شامل این موارد هستند:

  • تهاجمی بودن یا عدم تهاجمی بودن
  • اندازه
  • میزان رشد
  • تاثیر هورمونی و ژنتیکی
  • دیگر مواردی که می‌توانند بر درمان تاثیر داشته باشند.

با توجه به اینکه چند درصد توده سلول‌های عادی هستند و چقدر می‌توان توده را از بافت اطرافش تشخیص داد، سرطان پستان به چند مرحله یا طبقه دسته‌بندی می‌شود:

  • گرید اول: بیشتر سلول‌های ظاهری طبیعی دارند و رشد آن‌ها هنوز از حالت عادی خارج نشده است. توده از بافت اطرافش قابل‌تشخیص است.
  • گرید دو: تشخیص بین توده و بافت اطراف تا حدی ممکن است و با وجود اینکه رشد سلول‌ها سریع‌تر از حالت عادی است اما هنوز طبیعی به نظر می‌رسند.
  • گرید سه: توده از بافت اطرافش قابل‌تشخیص نیست و سلول‌ها تهاجمی بوده و با سرعت بیشتر زیاد در حال تقسیم شدن هستند.

آیا کیست سینه همان سرطان پستان است؟

انواع مختلفی از کیست‌ها در بافت سینه‌ی خانم‌ها تشکیل می‌شود که حدود هشتاد درصد آن‌ها سرطانی نبوده و برای فرد مشکل جدی ایجاد نمی‌کنند. حتی در برخی مواقع، این کیست‌ها خودبه خود توسط خود بدن جذب می‌شوند. اما از آنجایی که تشخیص افتراقی این کیست‌های خوش‌خیم و بی‌خطر از کیست‌های بدخیم و سرطانی، تنها با انجام آزمایش‌های پزشکی دقیق ممکن است، بنابراین ضرورت دارد اگر احساس کردید توده‌ای در سینه‌تان وجود دارد، به پزشک مراجعه کنید.

راه‌های پیشگیری از سرطان پستان


سبک زندگی و عادت‌های سلامتی مختلف، تاثیر زیادی بر پیشگیری از سرطان سینه دارد و احتمال ابتلا به این بیماری مزمن را کاهش می‌دهد. بنابراین برای داشتن بدنی سالم، این توصیه‌ها را در نظر داشته باشید:

  • ورزش کنید: فعالیت‌های فیزیکی خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهند. اگر نمی‌توانید برای ورزش به باشگاه‌ها بروید، پیاده‌روی کردن را جزو برنامه‌های روزانتان قرار دهید.
  • سیگار را ترک کنید: تحقیقات مختلف نشان داده‌اند که سیگار کشیدن باعث افزایش احتمال ابتلای افراد به سرطان سینه می‌شود.
  • مصرف چربی‌ها را کم کنید: داشتن رژیمی که میزان کمی چربی دارد، باعث می‌شود افراد لاغرتر باشند و خطر ایجاد شدن سرطان سینه در آن‌ها کمتر شود.
پیشگیری از سرطان سینه

پیشگیری از سرطان پستان

پیشنهادات پزشکی برای پیشگیری از سرطان سینه

بارداری و سرطان سینه

امروزه زنان حاملگی خود را به سنین بالاتر موکول می کنند و با افزایش سن میزان ابتلا به سرطان افزایش می یابد. شایع ترین انواع سرطان در زنان باردار و شیرده سرطان سینه، ملانوما و سرطان دهانه رحم است. نقطه بحرانی تأثیر همه حاملگی ها سن تا 35 سالگی است. قبل از این سن، هر بارداری تا حدودی از سرطان پستان و ماستوپاتی محافظت می کند، در حالی که بعد از این سن، هر بارداری خطر ابتلا به این بیماری ها را افزایش می دهد.

شیردهی و سرطان سینه

شیردهی نیز می‌تواند ریسک سرطان پستان را کم کند. در واقع علت اصلی این است که در طول دوره‌ای که خانم‌ها شیردهی به نوزاد را انجام می‌دهند، قاعدگی برایشان اتفاق نمی‌افتد، و همین امر احتمال عدم توازن هورمونی را کم می‌کند. هرچقدر فرد مدت زمان کمتری در معرض هورمون استروژن باشد، کمتر احتمال دارد دچار سرطان پستان شود.

سرطان پستان و هورمون درمانی

از آنجایی که هورمون‌های استروژن و پروژسترون روی سلول‌های بافت سینه تاثیر می‌گذارند، عدم توازن آن‌ها می‌تواند موجب ایجاد شدن سرطان سینه شود. به همین علت هورمون درمانی برای مدت طولانی توصیه نمی‌شود. حتی اگر انجام هورمون درمانی ضروری باشد، بهتر است برای دوره‌ای کوتاه انجام شود.

راه‌های درمان سرطان سینه

درمان موضعی: درمان مؤثری که در ناحیه بیماری اعمال می شود، درمان موضعی نامیده می شود. رادیوتراپی و درمان جراحی این گروه از درمان­ ها هستند.

درمان سیستمیک: نوعی درمان است که برای از بین بردن سلول­ های سرطانی در هر قسمت از بدن استفاده می­ شود. شیمی درمانی و هورمون درمانی در این گروه قرار دارند.

راه های درمان سرطان سینه

در سال‌های گذشته، درمان‌های مختلفی برای سرطان پستان معرفی شده‌اند و این حوزه پیشرفت بسیار زیادی داشته است. پزشک بر اساس وضعیت شما، یک یا مجموعه‌ای از انواع درمان‌ها را برایتان در نظر می‌گیرد. در سرطان پستان، جراحی و پرتودرمانی (رادیوتراپی) با هدف کنترل موضعی و منطقه ای بیماری است و درمان دارویی با هدف کنترل کل بدن است که به آن درمان سیستمیک می گوییم.

سرطان‌ سینه و عمل جراحی سینه

هر چقدر سرطان سینه زودتر تشخیص داده شود، بیشتر احتمال خواهد داشت که عمل جراحی برای درمان آن انجام شود. همچنین تاثیرگذاری جراحی نیز بیشتر و نتیجه بخش خواهد بود. انواع مختلفی از جراحی‌ها وجود دارد که بر اساس گسترش توده در بافت سینه‌ یکی از آن‌ها انجام می‌شود. پس از جراحی، ارزیابی بافت‌شناسی و بیولوژیکی برای تعریف درمان‌های پزشکی احتیاطی و به حداقل رساندن خطر عود بیماری یا تأثیر بر سایر اندام‌ها ضروری است.

  • لامپکتومی: به لامپکتومی، جراحی حفظ سینه نیز گفته می‌شود. در این جراحی فقط توده و بافت اطراف آن از بدن فرد خارجی می‌شود. معمولاً بعد از انجام لامپکتومی پرتودرمانی موردنیاز است تا تمام سلول‌های سرطانی از بین بروند.
  • ماستکتومی: در طول عمل ماستکتومی، تمام بافت یکی از سینه‌ها یا هر دو سینه برداشته می‌شود. گاهی حتی خارج کردن عضله‌ی سینه نیز موردنیاز است.

سرطان پستان و شیمی‌درمانی سینه

شیمی‌درمانی یک مدل درمان سیستماتیک است که از داورها برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. داروهای شیمی‌درمانی به شکل قرص یا به صورت تزریقی هستند. بر اساس وضعیت بیمار، یکی از انواع این داروها استفاده می‌شود. هر فردی که به سرطان دچار می‌شود، لازم است دوره‌ای شیمی‌درمانی دریافت کند. با این حال شیمی‌درمانی معمولاً برای این موارد بیشتر تجویز می‌شوند:

  • سرطان پیشرفته: در این موقعیت، دیگر انجام جراحی ممکن نیست و به جای آن از شیمی‌درمانی استفاده می‌شود
  • بعد از جراحی در مراحل اولیه‌ی درمان: شیمی‌درمانی احتمال دوباره ایجاد شدن تومور را کم می‌کند
  • قبل از جراحی برای کوچک‌تر کردن اندازه توده: کوچک‌تر شدن توده به انجام موفقیت‌آمیز جراحی کمک می‌کند

سرطان پستان و پرتودرمانی

پرتودرمانی یا درمان با کمک پرتوهای پرانرژی، برای از بین بردن سلول‌های سرطانی به کار می‌رود. معمولاً در این مواقع پرتودرمانی کاربرد دارد:

  • بعد از لامپکتومی برای از بین بردن سلول‌های باقیمانده
  • بعد از ماستکتومی و زمانی که تومور بزرگ‌تر از ۵ سانتی‌متر باشد یا سرطان به گره‌های لنفی منتقل شده باشد
  • در مراحل آخر که سلول‌های سرطانی به مناطق مختلف بدن منتقل شده‌اند

داروهای درمان سرطان پستان

ممکن است برای درمان سرطان پستان، از داروهای مختلفی استفاده شود. این داورها معمولاً هورمونی هستند و تولید هورمون‌های استروژن و پروژسترون را کم یا متوقف می‌کنند تا این هورمون‌ها نتوانند رشد سلولی را تحریک کنند. معمولاً این داروها، بعد از تمام شدن مراحل اولیه‌ی درمان‌های اصلی تجویز می‌شوند و حتی تا سال‌های زیادی بعد از بین رفتن توده، فرد باید به مصرف این داورها ادامه دهد. برخی از داروها هدفمند هستند و با داروهای شیمی درمانی متفاوت هستند. 

بازسازی سینه بعد از سرطان سینه

در عمل بازسازی ( ترمیم ) سینه پس از برداشتن پستان به دلیل سرطان پستان یا بیماری دیگری بازسازی می شود. یکی از عمل هایی است که در بخش جراحی پلاستیک و ترمیمی زیبایی انجام می شود. زنانی که تصمیم به بازسازی سینه‌های خود می‌گیرند، گزینه‌های مختلفی برای انجام این کار دارند. سینه ها را می توان با استفاده از ایمپلنت بازسازی کرد. آنها همچنین می توانند با استفاده از  بافت اتوژن  (یعنی بافت سایر نقاط بدن) بازسازی شوند. گاهی هم از ایمپلنت و هم از بافت اتوژن برای بازسازی سینه استفاده می شود.

آیا سرطان سینه کشنده است؟

متاسفانه باید بگوییم سرطان سینه در بعضی از موارد می‌تواند باعث شود فرد جان خود را نیز از دست بدهد. اگر سرطان پستان دیر تشخیص داده شود، سلول‌های سرطانی از راه خون به بقیه‌ی اندام‌های بدن انتقال پیدا می‌کنند و تمام اندام‌های حیاتی را درگیر خود می‌کند. اما از آنجایی که این نوع سرطان در مراحل اولیه به خوبی به درمان پاسخ می‌دهد و کاملاً از بین می‌رود، ضروری است که انجام آزمایشات دوره‌ای را جدی بگیریم تا در صورت وجود توده‌ی سرطانی، درمان به سریع‌ترین شکل ممکن آغاز شود.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند؟

  • کسانی که تجربه سرطان را در سینه ی دیگر داشته اند
  • سابقه بیماری در نزدیکان
  • افرادی که بیشتر در معرض تشعشعات قرار می گیرند

آیا سرطان سینه ارثی است؟

بیشتر سرطان ها ژنتیکی نیستند و افراد نمی‌توانند سرطان را به کس دیگری منتقل کند. درصد کمی از سرطان ها سابقه ژنتیکی دارند.

اگر به پزشک متخصص جراح پستان دسترسی ندارید می توانید از طریق وب اپلیکیشن دایره سلامت سوالات و نتایج آزمایش های خود را برای پزشک فلوشیپ فوق‌تخصص پستان ارسال کنید و از آن ها مشورت بگیرید.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید